Trajekty

Při jízdě do Norska se trajektovýmspojům nevyhnete. Jezdí jich velké množství a každý si může vybrat ten svůj podle toho, co od něj očekává. Chcete, aby byl nejlevnější, nejkratší nebo nejpohodlnější? Je pro Vás důležité, abyste si na něm odpočinuli před další náročnou cestou autem anebo chcete aby Vás dopravil co nejblíže k místu vašeho rybolovu nebo dovolené?

To vše si můžete složitě zjišťovat blouděním po internetu nebo telefonováním po cestovních kancelářích a nebo Vám mohu spolu s Vaší dovolenou nabídku připravit já.

Kdo ještě jízdu velkou lodí nezažil, má se na co těšit. A nemějte strach z najíždění a vyjíždění z lodi – posádka má organizaci pevně v rukou a bude Vás navádět. Jen jedno prosím nezapomeňte – zapamatujte si prosím, kde jste auto odstavili.
Na trajektech stojí auta v několika podlažích a různých odděleních. Většinou je vše značeno písmeny a čísly. Nejlépe je opsat si číslo výtahu a nebo dveří.  Vyhnete se pak zdlouhavému hledání a podivným pohledům ostatních spolucestujících, kteří právě kvůli Vašemu autu nemohou vyjet.

Přiložená mapka ukazuje přehled lodních spojení. Který trajekt je právě pro Vás nejvýhodnější Vám ráda poradím a pomůžu s objednávkou.

Při cestování po Norsku se nevyhnete ani vnitrozemským trajektům. Jízdenky na tyto lodě se nedají předem objednat. Ceny a jízdní řády se dají zjistit na internetu (např. http://www.fjord1.no/ ) jinak doporučuji si na prvním trajektu vzít jízdní řád.

Dobré vyhledávání spojení včetně autobusů je https://www.atb.no/

Mezinárodní trajekty

Takřka všechny trajektové společnosti přešly na systém levných jízdenek. Čím dříve objednáte, tím je jízdenka levnější a nebo jinak řečeno – čím později objednáte, tím je jízdenka dražší. Velká výhoda tohoto systému je možnost záskat jízdenky za nízkou cenu, mnohdy za polovinu ceny normální. Vyjímku tvoří společnost Color Line, kde mají ceny podle denní poptávky. Takze každý den múže být cena jíná, dražsí, levnější, ale obecně tu ale také platí, čím později, tím dráž.

Tím se ihned dostáváme k rozdělení jízdenek. Každá společnost ma svůj vlastní systém a název tarifů – Economy, Spar-,…, Flex , Standard, ale v základě se od sebe moc neliší. V podstatě se jedná o rozdělení do dvou skupin.

U těch nejlevnějších se musí většinou jízdenka ihned zaplatit, nedá se měnit a při nevyužití propadá bez náhrady. Je pevně vázána na datum a hodinu odjezdu. Změna data se bere jako storno, tedy nevyužití, a proto nedostanete zpět také nic. Jízdenka se musí objednávat dostatečně dopředu , protože jejich počet je omezený a kvůli výhodné ceně je o ně velký zájem. Dostatečně předem je alespoň půl roku před odjezdem. Druhá skupina je flexibilnější, změny jsou možné za poplatek. Výše poplatku se většinou mění v závislosti na čase před odjezdem. Dají se měnit data odjezdů, jízdenka se dá zrušit, a podle doby do odjezdu se mění i částka, kterou dostanete zpět. Skoro nikdy to ale není plná cena, kterou jste zaplatili, minimálně manipulační poplatek vás nemine. Jízdenky se dají koupit i na fakturu a jsou dražší.

U některých společností jsou ty nejlevnější jízdenky rozděleny do několika skupin a podle vyprodanosti cena roste – např. Color line. Jiné dávají větší možnost změnám – např. Scandlines. Vy si sami určujete, jaký tarif si vyberete. Zda dražší s možností změn a nebo levné jízdenky s rizikem propadnutí ceny. Ale snad všechny tarify mají jedno společné – ujede-li vám trajekt, náhrada se nekoná. Tady můžu poradit jedno – ve chvíli, kdy vidíte, že trajekt pravděpodobně nestihnete a je ještě nějaká ta hodina do odjezdu – volejte o pomoc. Buď společnost, kde jste si jízdenky sami objednali a nebo cestovku, která vám je objednala. Mé zkušenosti jsou takové, že operátorovi se většinou zželí posádky uhánějící o závod a v případě, že loď opravdu ujede, snaží se vyjít vstříc. Samozřejmě to není pravidlo a rozhodně nedoporučuju tohoto volání zneužívat. V žádném případě také nemůžete počítat s tím, že změna bude zadarmo. Kromě případného poplatku ještě musíte doplatit rozdíl v ceně. Konkrétně to znamená, že když jste si koupili úspornou jízdenku před půl rokem, musíte doplatit rozdíl do standardného tarifu nebo tarifu, který právě platí. S tím musíte počítat i při změnách kdykoliv během doby před odjezdem. Termíny a poplatky jsou vždy uvedeny v přepravním řádu jednotlivých společností. Cestující vyšších kategorií mají své tarify (většinou bez nabídek) a rozdíl v ceně většinou není.

Cena jízdenky se také vyvíjí podle počtu osob, kategorie kajuty a hlavně také podle rozměrů vozidla. Všechny společnosti mají rozměry vozidel nějak omezené. Někde výškou i délkou, někde jen délkou. V každém případě se do rozměrů vozidla počítají i střešní nosiče a přívěsné vozíky. Mnohdy si lidé ríkají, těch pár centimetrů nepoznají. Poznají a v případě pochybností vám bude auto přeměřeno. Vy musíte pak rozdíl ceny doplatit na místě. A věřte – je to i ve vašem zájmu. Zkuste jet autem o výšce 2,03 m chodbou, která má výšku stropu jen 2 m. Proto se vyplatí si auto ještě před odjezdem přeměřit. Zapřete-li při objednání přívěs nebo střešní nosič, bude vám vyhraženo pro vaše auto standardní místo do 2 m výšky a 5 nebo 6 m délky a vám se může stát, že vám při odbavení ani doplatek nepomůže, protože místa pro větší auta už budou obsazená, na loď se nevejdete a jízdenka vám může propadnout.

Cenu za vaši cestu také silně ovlivní výběr kajuty – vnitřní kajuty bez okýnek jsou levnější než kajuty s oknem a výhledem na moře. Na některých lodích jsou ekonomicke kajuty, které jsou sice levné, ale jejich umístění není ideální a často dost hlučné – pod palubou pro automobily, v blízkosti strojovny a pod.

Často je rozdíl, když si koupíte pouze jednu cestu a nebo rovnou cestu tam a zpět na stejné trase. Někdy se cena za oba směry blíží ceně za jednoduchou jízdu. Čas, den i měsíc vaší cesty je také důležitý. Někde je rozdíl v ceně při noční a denní plavbě, jinde zase má víkend jiné ceny a hlavní a vedlejší sezónu nemusím ani zmiňovat.

Jízdenku si můžete objednat sami přes internet přímo u společnosti – ve většině případů ale nemají stránky v češtině (kromě Stena Line), a nebo využít služeb cestovní kanceláře nebo agentury. Některé z nich mají smlouvy s trajektovými společnostmi a proto mají více možností vám pomoci při změnách a nebo v případě problému. Při objednávání přes internet se jízdenky platí přímo kartou VISA a nebo Mastercard. Jízdenku obratem dostanete na mail, který jste v objednávce uvedli, nebo se vám potvrzení objeví ihned na obrazovce, to si pak vytisknete a je to. Pro jistotu si někam poznačte číslo rezervace – pokud byste při cestě jízdenku ztratili nebo někde zapomněli, stačí u odbavení oznámit jméno a číslo nebo kód rezervace.

K objednání trajektu potřebujete seznam cestujích s datem narození, vaši adresu a telefonní číslo. Typ, SPZ a rozměry auta, kterým pojedete. Samozřejmě se mohou potřebné údaje u jednotlivých společností částečně různit.

Výhoda objednávky na internetu je ta, že máte během pár minut vše vyřízeno, nevýhoda je objednávání v zicím jazyku a v případě pochybností nebo změn jste odkázáni sami na sebe. Při objednávání trajektu přes cestovní kancelář se někdy platí poplatek, ale v případě, že jste si u CK objednávali i pobyt, by objednání trajektu mělo patřit k poskytovaným službám a mělo by být zdarma. Cestovní kancelář je také ve většině případů informovanější o výhodných nebo nových tarifech a spojení a také se v nich bude pravděpodobně orientovat rychleji, než člověk, který trajekt objednává jednou za rok.

Taky otázka- objednat trajekt předem a nebo se spolehnout, že bude volno a lístek koupit těsně před odjezdem, je v poslední době složitější. U většiny společností platí, čím později objednáte, tím dražší. Ale např. Color Line má ceny, které se mohou měnit i během dne. Čím větší poptávka, tím vyšší cena.

A posledních pár řádků pro ty, co pojedou trajektem poprvé. Nemějte z toho strach. Na místě je vyškolený personál, který vám vždy ukáže kdy a kam jet, kam se zařadit, jak daleko zajet případně zacouvat. Jsou zvyklí na daleko horší případy, než nováčky při najíždění. V klidu pak vystupte a nejednejte zbrkle – auta jsou parkovány blízko u sebe. Sklopte si při odchodu zpětná zrcátka, ať vám na nich nikdo nezůstane viset a neulomí je. Hlavně si prosím zapamatujte, kde jste auto odstavili. Paluby jsou označeny čísly, písmeny, barvami… zapamatujte si číslo východu nebo výtahu, který jste použili při odchodu od auta. Není nic trapnějšího než soustrastné a pohrdavé pohledy spolucestujících, když pobíháte bezradně po palubách mezi stovkami zaparkovaných aut hledáte to svoje … snad ještě nadávky za vaším autem stojících řidičů, kteří kvůli vám nemohou vyjet.


Přeji všem klidnou plavbu.

.